|
|
|
|
|
|
|
|
BIBLIOGRAPHIE - Catalogues d'expositions collectives
2017 • Lucienne Peiry (dir.), Inextricabilia. Enchevêtrements magiques, Flammarion, Paris. • Alexandra Munroe, Philip Tinari et Hou Hanru (dirs.), Art and China after 1989 : Theater of the World, The Solomon R. Guggenheim Foundation, New York. • Julie Crenn, Alexia Fabre, Frank Lamy (dirs.), Tous, des sang-mêlés, Mac/Val, Vitry-sur-Seine.
2015 • A Republic of Art. French Regional Collections of Contemporary Art, Van Abbemuseum / PLATFORM, Eindhoven-Paris. • Richard Milazzo, Il manichino della storia : l’arte dopo le costruzioni della critica e della cultura, Franco Cosimo Panini, Modène. • Follia Continua ! Les 25 ans de Galleria Continua, Gli Ori, Prato. • Michel Baudson et Fan Di’an (dirs.), La Chine ardente. Sculpures monumentales contemporaines, Imprinting / Pôle muséal de la Ville de Mons, Mons. • L’art et la machine. Du XVIIIe au XXIe siècle, Musée des Confluences / Lienart éditions, Lyon.
2014 • Shadow, Dust and a Promise of Future, Centro Arti Visive di Pietrasanta, Pietrasanta. • Beatrice Merz et Marianna Vecellio (dirs.), Intenzione manifesta. Il disegno in tutte le sue forme, Maurizio Corraini, Mantoue. • La Magnifica Ossessione, Mondadori Electa, Milan. • Christine Macel (dir.), Une histoire. Art, architecture, design, des années 1980 à nos jours, Éditions du Centre Pompidou / Flammarion, Paris. • Lumières, Carte blanche à Christian Lacroix, Paris-Musées, Paris. • Food. Produire, Manger, Consommer, Skira, Milan. • La disparition des lucioles, Editions Actes Sud, Arles. • Martin Bethenod (dir.), Art Lovers : histoires d’art dans la collection Pinault, Lienart éditions / Grimaldi Forum, Paris-Monaco.
2013 • Jonas Storsve (dir.), Donation Florence et Daniel Guerlain. Dessins contemporains, Éditions du Centre Pompidou, Paris, France. • Pièces Montrées – Frac Alsace, 30 ans de collection. Formes et Forces, Frac Alsace / Musées de la Ville de Strasbourg / Fondation Fernet-Branca, Sélestat / Strasbourg / Saint-Louis. • Émoi & Moi, EMOI & MOI, MAC/VAL publishing, Vitry-sur-Seine, France. • À triple tour. Collection Pinault, Éditions du patrimoine – centre des monuments nationaux Paris, France. • Art Unlimited, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern.
2012 • Shanghai ! La tentation de l’Occident, Institut Culturel Bernard Magrez, Bordeaux. • Stephanie Rosenthal (dir.), Art of Change. New Directions from China, Hayward Publishing, Londres. • Electric fields: Surrealism and Beyond. La Collection Centre Pompidou, Shanghai Literature and ArtPublishing House, Shanghai. • Ariane Coulondre (dir.), Extra Large. Œuvres monumentales de la collection du Centre Pompidou à Monaco, Éditions du Centre Pompidou, Paris. • Miguel Amado et Sara Matson (dirs.), The Far and the Near : St. Ives and International Art, Tate Publishing, Londres. • Daniel Abadie, (dir.),Tout feu, tout flamme, Ed. Forma, Poggibonsi.
2011 • TRA. Edge of Becoming, Skira, Milan. • Jérôme Sans (dir.), Tracing the Milky Way, Tang Contemporary Art & Artist, Beijing. • Repères - 10 ans de l’Espace Topographie de l’Art, Espace Topographie de l’Art, Paris. • L’Odyssée de l’espace 1989/2011, rétrospective des 22 ans du Centre d’art contemporain de Colomiers, Colomiers, France. • Gianluca Marziani (dir.), Cosmogonia – Volume II. Valentina Moncada – Odissea Contemporanea, Litografia Bruni, Rome. • Luc Gruson (dir.), La Collection d’art contemporain de la Cité nationale de l’histoire de l’immigration, Montag Éditions / CNHI, Paris. • Caroline Bourgeois (dir.), Elogio del dubbio / Éloge du doute / In Praise of Doubt, Mondadori Electa, Milan. • Elogio del dubbio / Éloge du doute / In Praise of Doubt, Beaux Arts Éditions, Issy-les-Moulineaux.
2010 • Marco Pierini (dir.), Lo spazio del sacro, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo. • Larger than Life – Stranger than Fiction, 11. Triennale Kleinplastik Fellbach, Snoeck Verlagsgesellschaft, Cologne. • Giorgio Verzotti (dir.), Languages and Experimentations. Giovani artisti in una collezione contemporanea, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo. • Danilo Eccher et Maria Cristina Didero (dirs.), Keep your seat : stai al tuo posto, Electa, Milan. • Créativité, Creativity, vol. 3, Compagnie française pour l’Exposition universelle de Shanghai, Shanghai. • Stefano Chiodi et Domitilla Dardi (dirs.), Spazio. Dalle collezioni di arte e architettura del MAXXI, Electa, Milan. • Che cosa sono le nuvole ? Opere dalla collezione Enea Righi, Kaleidoscope Press, Milan. • Art For The World (the Expo) – The City of Forking Paths, JGM Galerie, Paris-Shanghai.
2009 • Sammellust, Il piacere del collezionista, The Delight of Collecting, Finstral AG, Unterinn am Ritten. • Glasstress, Charta, Milan. • Deadline, Paris-Musées, Paris. • The China Project, Queensland Art Gallery, Brisbane. • Les Cahiers de la Création contemporaine #1 : Tilt, Éditions du Centre national des arts plastiques. • Caroline Bourgeois, Fanny Popieul et Francesca Zappia (dirs.), Qui a peur des artistes ? Une sélection d’œuvres de la François Pinault Foundation, Skira Flammarion, Paris. • Caroline Bourgeois, Mollie Dent- Brocklehurst et Francesca Zappia (dirs.), Un certain état du monde ?, Skira, Milan. • Daniel Birnbaum et Jochen Volz (dirs.), Fare Mondi Making Worlds, 53a Esposizione Internazionale d’Arte, Marsilio, Venise. • Aspects of Collecting, Sammlung Essl, Vienne. • Art Unlimited, ProLitteris, Zurich. • Abc – art, berlin, contemporary. Def – draft, establishing, future, Distanz Verlag, Berlin.
2008 • Zhu Qi et Morgan Morris (dirs.), Cina XXI secolo. Arte fra identità e trasformazione, Giunti, Milan. • Our Future, Ullens Center for Contemporary Art, Beijing. • La Cité internationale des arts : une histoire partagée..., Cité internationale des arts, Paris.
2007 • Robert Storr (dir.), Pensa con i sensi – senti con la mente. L’arte al presente, 52a Esposizione Internazionale d’Arte, Marsilio, Venise. • Port City on Mobility & Exchange, Arnolfini, Bristol. • Pensa con i sensi – senti con la mente. L’arte al presente, 52a Esposizione Internazionale d’Arte, Guida breve, Marsilio, Venise. • Paris du monde entier, artistes étrangers à Paris 1900-2005, The National Art Center, Tokyo-Asahi Shimbun. • Mining Glass, Museum of Glass, Tacoma. • Tuula Karjalainen et Marja Sakari (dirs.), Wind from the East, Perspectives on Asian Contemporary Art, Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki. • Energies – Synergy, Foundation De Elf Lijnen, Oudenburg. • Alberto de Simone et Emanuela Patella (dirs.), China Contemporary Art, la lunga marcia dell’avanguardia, Sôsho Art & Graphic, Gênes. • Fei Dawei et Huang Zhuan, 85 New Wave : The Birth of Chinese Contemporary Art, Century Publishing Group, Shanghai. • Klaus Biesenbach (dir.), Into Me / Out of Me, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern. • Gabriella Belli et Alberto Fiz (dirs.), Percorsi privati. Lo sguardo di un collezionista da Balla a Chen Zhen, Skira, Milan.
2006 • Peter Weibel et Gregor Jansen (dirs.), Lichtkunst aus Kunstlicht, Light art from artificial light, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern. • L’Homme-paysage. Visions artistiques du paysage anthropomorphe entre le XVIe et le XXIe siècle, Somogy éditions d’art / Palais des Beaux-Arts, Paris-Lille. • Gemma De Angelis Testa et Sergio Risaliti (dirs.), Ecce Uomo, (33+1) artisti contemporanei da collezioni private a Milano, Mondadori Electa, Milan. • Andrea Busto (dir.), Collectors 1 : Collezione La Gaia di Bruna Girodengo e Matteo Viglietta, Edizioni Marcovaldo, Caraglio
2005 • Yokohama 2005 International Triennale of Contemporary Art. Art Circus (Jumping from the Ordinary), The Organizing Committee for the Yokohama Triennale, Yokohama. • War is Over, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo. • Les Visiteurs. OEuvres d’aujourd’hui dans les monuments nationaux. • Theorema. Une collection privée en Italie, la collection d’Enea Righi, Collection Lambert en Avignon, Avignon. • Identità & nomadismo, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo. • Wang Huansheng, Hou Hanru et Hans Ulrich Obrist (dirs.), The Second Guangzhou Triennial. Beyond: an Extraordinary Space of Experimentation for Modernization, Lingnan Art Publishing House, Guangzhou. • Adelina von Fürstenberg (dir.), Donna Donne, ART for the World / Giunti, Florence-Milan. • Paul Frèches (dir.), Créateurs du nouveau monde. Artistes chinois d’aujourd’hui, Le Petit Camarguais / Au diable Vauvert, Gallargues-Le Montueux / Vauvert. • Mimmo Di Marzio (dir.), The Five Rings. Five artists at the Fortress of Exilles, Umberto Allemandi & C., Turin. • Byo, Bring your Own. Il MAN presenta : Opere della collezione Teseco, Grafiche Aurora, Vérone.
2004 • Harald Szeemann (dir.), La bellesa del fracàs / el fracàs de la bellesa, La belleza del fracaso / el fracaso de la belleza, The Beauty of Failure / the Failure of Beauty, Edicions de l’Eixample / Fundació Joan Miró, Barcelone. • Somewhere Everywhere Nowhere – Collections sans Frontières III, Fruitmarket Gallery / Dundee Contemporary Arts, Édimbourg. • A Secret History of Clay. From Gauguin to Gormley, Tate, Londres. • Open Asia04, 7a Esposizione Internazionale di Sculture e Installazioni, Arte Communications, Venise. • Odyssey(S) 2004, Shanghai Gallery of Art, Shanghai. • Monument to Now : the Dakis Joannou Collection, DESTE Foundation for Contemporary Art, New York. • Svetlana Mladenov (dir.), Vrednosti / Valeurs / Values, 11e Biennale des arts visuels, Gallery of Contemporary Art, Pančevo. • Conversation, Musée Léon-Dierx, Saint-Denis, La Réunion. • Catastrofi minime, MAN – Museo d’arte provincia di Nuoro, Nuoro. • Omar Calabrese (dir.), Ipermercati dell’arte, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo. • Fabio Benfenati et Franco Ragazzi (dirs.), Biomedicina e salute. Itinerari di conoscenza nell’ateneo genovese, De Ferrari, Gênes. • All Under Heaven. Ancient and Contemporary Chinese Art. The Collection of the Guy & Miriam Ullens Foundation, Chinese Century, Paris.
2003 • Luigi Settembrini (dir.), The Ideal City, 2nd Valencia Biennial. Communication Between the Arts, Charta / Generalitat Valenciana, Milan-Valence. • Réalités – Collections sans Frontières II, Éditions Galerie Zacheta, Varsovie.
2002 • Angela Vettese (dir.), Continuità. Magnete. Presenze artistiche straniere in Toscana nella seconda metà del XX secolo, M & M Maschietto Editore, Montecatini Terme. • Paola Tognon (dir.), Musicaxocchi / Augenmusik / Eyemusic, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo. • Le Prix Marcel Duchamp 2002, Un, Deux... Quatre Éditions, Clermont-Ferrand. • Paris-Pékin, Chinese Century, Paris. • Wu Huang, Wang Huangsheng, Feng Boyi (dirs.), The First Guangzhou Triennial. Reinterpretation : A Decade of Experimental Chinese Art (1990-2000), Guangdong Museum of Art / Media Resources, Guangzhou-Chicago. • Sylvie Gonzalez et Pascal Bonafoux (dirs.), Prière(s), Musée d’art et histoire / Somogy éditions d’art, Saint-Denis / Paris. • Glassway. Le stanze del vetro. Dall’archeologia ai giorni nostri, Skira, Milan. • Adelina von Fürstenberg (dir.), The Overexcited Body, ART for The World, Genève. • Busan Biennale 2002: Culture Meets Culture (guide de l’exposition). • Busan Biennale 2002 : Culture meets Culture, The Busan Biennale Organising Committee, Busan. • Tutti i nomi di Dio, Artandgallery, Milan.
2001 • Luigi Settembrini (dir.), The Passions, 1st Valencia Biennial, Communication Between the Arts, Charta / Generalitat Valenciana, Milan-Valence. • Platea dell’Umanità, 49a Esposizione Internazionale d’Arte, Electa, Milan. • Agnes Kohlmeyer, Chairs in Contemporary Art, Promosedia, Manzano. • Jardins Secrets IV, KP5 Édition, Ivry-sur- Seine. • Echigo-Tsumari Art Triennial 2000, Echigo-Tsumari Art Triennial Executive Committee, Japan. • 1951-2001 Made in Italy ?, Skira, Milan.
2000 • La Ville, le jardin, la mémoire, Académie de France à Rome – Villa Medici, Rome. • Paris pour escale, Éditions des musées de la ville de Paris, Paris. • France Morin et John Alan Farmer (dirs.), The Quiet in the Land, Everyday Life, Contemporary Art and Projecto Axé, Museo de Arte Moderna de Bahia, Salvador. • Continental Shift, Modo Verlag, Fribourg en Brisgau. • Art grandeur nature, Parcours d’œuvres d’art in situ, Département de la Seine-Saint- Denis, Bobigny.
1999 • Dirk van Weelden (dir.), Panorama 2000 : Art in Utrecht seen from the Dom Tower, Centraal Museum, Utrecht. • Jennifer Webb (dir.), Beyond the Future, The Third Asia-Pacific Triennial of Contemporary Art, Queensland Art Gallery, Brisbane. • Harald Szeemann et Cecilia Liveriero Lavelli (dirs.), dAPERTutto/APERTO overALL/APERTO parTOUT/APERTO überAll, 48a Esposizione Internazionale d’Arte, Marsilio, Venise. • Marc Scheps, Yilmaz Dziewior et Barbara M. Thiemann (dirs.), Kunstwelten im Dialog, von Gauguin zur Globalen Gegenwart, DuMont, Cologne. • Patrik Nyberg (dir.), Cities on the Move 7, Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki. • Naturally Art. Kunst in der Stadt 3, Kunsthaus Bregenz, Bregenz. • Jardins Secrets III, KP5 Édition, Ivry-sur-Seine. • David S. Frankel (dir.), Carnegie International 1999-2000, Carnegie Museum of Art, Pittsburgh. • Chris Driessen et Heidi van Mierlo (dirs.), Tales of the Tip. Art On Garbage, Fundament Foundation, Breda. • Cities on the Move – Urban Chaos and Global Change : East Asian Art, Architecture and Film Now, Hayward Gallery, Londres. • Cities on the Move 4 – The Asian City of the 90s, Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk.
1998 • Sehnsucht Heimat, Arbeitsgemeinschaft Kunstalle Tirol, Hall en Tirol. • The Quiet in the Land : Everyday Life, Contemporary Art and the Shakers, The Institute of Contemporary Art, Boston. • Jiangnan. Modern and Contemporary Art from South of the Yangzi River, Annie Wong Foundation / Western Front Society, Vancouver. • Nehama Guralnik (dir.), On the Edge. New Art from Private Collections in France, Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv. • Gare de l’Est, Casino Luxembourg, Luxembourg. • Adelina von Fürstenberg et Agnes Kohlmeyer (dirs.), The Edge of Awareness, Charta, Milan. • Concession perpétuelle IV, Musée Léon- Dierx, Saint-Denis, La Réunion. • Arkipelag, Stockholm - Cultural Capital of Europe ’98, Stockholm. • 1998 Taipei Biennial : Site of Desire, Fine Arts Museum, Taipei.
1997 • Peter Weibel (dir.), Inklusion : Exklusion, DuMont, Cologne. • Trade Routes: History + Geography, 2nd Johannesburg Biennale, Greater Johannesburg Metropolitan Council / Prince Claus Fund for Culture and Development, Johannesburg-Amsterdam. • Yasuhiro Sato, Immutability and Fashion : Chinese Contemporary Art in the Midst of Changing Surroundings, Kiring Brewery Co. Ltd., Tokyo. • The Quiet in the Land : Everyday life, Contemporary Art and the Shakers, Institute of Contemporary Art at Maine College of Art, Portland. • Parisien(ne)s, Institute of International Visual Arts et Camden Arts Centre, Londres. • In-Between Limits, Sonje Museum of Contemporary Art, Kyongju. • Hou Hanru et Hans Ulrich Obrist (dirs.), Cities on the Move, CAPC Musée d’art contemporain de Bordeaux / Wiener Secession / Verlag Gerd Hatje, Ostfildern-Ruit. • Anna Daneri (dir.), Meditations, ART for The World, Genève. • L’Autre, 4e Biennale de Lyon, RMN / Biennale de Lyon, Paris-Lyon. • 97 Kwangju Biennale : Unmapping the Earth, Kwangju Biennale Press, Kwangju.
1996 • Shanghai Fax – Let’s Talk about Money, Midtown Graphics, Vancouver. • Shanghai Biennale, Shanghai Art Museum, Shanghai. • Origin and Myths of Fire. New Art from Japan, China and Korea, The Museum of Modern Art, Saitama. • Bettina Laville et Jacques Leenhardt, Villette-Amazone, Manifeste pour l’environnement au XXIe siècle, Actes Sud, Arles. • A companion guide to... Shopping, Deitch Projects, New York.
1995 • Le Shuttle, Künstlerhaus Bethanien, Berlin. • On Board, Ritter Verlag, Klagenfurt. • Barbera van Kooil (dir.), Witte de With Cahier n° 3, Witte de With Center for Contemporary Art / Richter Verlag, Rotterdam-Düsseldorf. • Infrasound, Kellner, Hambourg. • Adelina von Fürstenberg (dir.), Dialogues de paix, AFAA, Paris. • Marianne Brouwer (dir.), Heart of Darkness, Kröller-Müller Museum, Otterlo. • 25 Jahre Galerie, Dany Keller Galerie, Munich. • 10e Bourse d’Art monumental d’Ivry-sur- Seine, Centre d’art contemporain d’Ivry / Galerie Fernand Léger, Ivry.
1994 • Jari-Pekka Vanhala (dir.), Out of the Centre, Chinese Contemporary Art, Pori Art Museum Publications 25, Pori. • In altre parole, Studio Tipografico, Rome.
1993 • Peter Weiermair (dir.), Prospect 93 : Eine internationale Ausstellung aktueller Kunst, Frankfurter Kunstverein, Francfort. • Jérôme Sans (dir.), Viennese Story, Wiener Secession, Vienne. • Antoni Marì et Adelina von Fürstenberg, Trésors de voyage, CNAC, Grenoble. • Energotopes, Institut Français d’Athènes / Centre d’art contemporain Ileana Tounta, Athènes. • David Elliott et Lydie Mepham (dirs.), Silent Energy, The Museum of Modern Art Oxford, Oxford. • Devant, le futur, Musée de Séoul / Institut des hautes études en arts plastiques, Seoul-Paris. • Concession perpétuelle, Musée Léon- Dierx, Saint-Denis, La Réunion. • China Avant-garde, Haus der Kulturen der Welt, Berlin. • Achille Bonito Oliva, Thàlatta, Thàlatta!, Electa, Milan.
1992 • Paesaggio con rovine, Fondazione Orestiadi di Gibellina, Gibellina. • Jan Brand, Catelijne De Muynck et Jouke Kleerebezem (dirs.), Allocaties / Allocations – Art for a Natural and Artificial Environment, Foundation World Horticultural Exhibition Floriade, Zoetermeer.
1991 • Sous le signe de..., Publisud / Centre lotois d’art contemporain, Figeac, France. • Parcours privés 91, Le Magasin – CNAC, Grenoble.
1990 • Laboratoire, Russian Museum, Saint-Pétersbourg. • Art chinois 1990. Chine demain pour hier, Éditions Carte Segrete, Paris |